Anthony Scheffer dirigeert Coqu dit najaar

Anthony Scheffer (1991) werd geboren in Amersfoort en begon als Organist en Cantor in zijn geboortestad. Naast de viool ligt zijn passie op het vlak van dirigeren. Al tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht stak hij zijn licht op bij verscheidene dirigenten en leidde hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.

Zijn passie voor oude muziek brengt hem tot onderzoek om de historische context van muziek op een eloquente en evocatieve manier uit te voeren. Als artistiek leider en dirigent weet hij het publiek steeds te verrassen met bijzondere concerten; waaronder expressieve muziek van de Venetiaanse school (Gabrieli, Monteverdi, Vivaldi) Franse muziek uit de Verlichting (Gilles, Charpentier, Rameau) Renaissancemuziek voor de Nieuwe Wereld (Rogier, de Padilla, Guerrero) Romantische repertoire (Fauré, Brahms, Rachmaninoff) en muziek van Duitse meesters uit de Barok (Buxtehude, Graupner, Zelenka en Bach).

In 2015 werd hij artistiek leider van Capella Amersfoort en dirigent van de Bach Cantorij Baarn. In 2018 richtte hij het Faelix Baroque Ensemble op en treedt hij regelmatig op als gastdirigent bij verschillende gezelschappen waaronder bij Cantate op de Brink in Hilversum, de cantates in de Westerkerk te Amsterdam en Ensemble Quintessens. In het najaar van 2018 zal hij het Vocaal Ensemble Coqu leiden met oude en moderne muziek uit Nederland en Spanje.

Najaarsproject ¡Libertad! met Anthony Scheffer

In het najaar van 2018 staat Coqu onder leiding van de Amersfoortse dirigent Anthony Scheffer. Het programma, dat de werktitel ¡Libertad! draagt, is een muzikale reflectie en historisch collage op de dialoog tussen Nederland en Spanje. Over programma en dirigent meer in een volgend bericht.

Concerten zijn op 19 en 20 januari 2019.

Programma ‘the dove descending’

‘The dove descending’ is een luchtig zomerprogramma. Coqu bezingt de natuur in al haar facetten met het gelijknamige werk van Igor Stravinsky als uitgangspunt.

De prachtige tekst van T.S. Eliot zorgt voor diepgang in het lichte programma. Hij neemt de lezer mee langs de diepten van zelfbedrog, falen, wanhoop en bodemloze zinloosheid. Hierbij overstijgt hij de paradox van het bestaan waarin goed en kwaad, geluk en lijden, dood en leven verweven blijken te zijn.

Voor de pauze vliegt de duif door Oost-Europa langs Hongaarse volksmuziek van Lajos Bardos via hanengekraai boven dissonante toonklusters in Éjsaka en Reggel van Gyorgy Ligeti naar verstilde klanken van twee Letse componisten. Klusās Dziesmas van Peteris Vasks  is een liederencyclus over stilte en in ‘Stars’ van Erik Ešenvalds begeleidt het koor zichzelf met een waterorgel van gestemde wijnglazen.

Na de pauze vervolgen we onze reis naar het noorden en komen uit in Zweden bij liefelijke bloemenweides vol lelietjes van dalen in ‘Kung Liljekonvalje’ van David Wikander. ’s Nachts wordt de plek overgenomen door de heksen uit de ‘Four Shakespeare Songs’ van Jaakko Mäntyjärvi die er hun giftige toverdrank bereiden.

Programma

Bárdos : Csillagvirág
Stravinsky : The dove descending
Vasks : Klusās Dziesmas

  • Nosāpi pārsāpi
  • Dusi dusi
  • Trīs meži
  • Paldies tev vēlā saule

Ligeti : Éjsaka, Reggel
Ešenvalds : Evening. Stars

Pauze

Wikander : Kung Liljekonvalje, Förvårskväll
Mäntyjärvi : Four Shakespeare Songs

  • Come away, death
  • Lullaby
  • Double, double toil and trouble
  • Full fathom five

B. Ollén : I denna ljuva sommartid

Voorjaarsproject met Niels Kuijers

Nu het lustrum voorbij is gaat Coqu aan de slag met Niels Kuijers als dirigent. concert-bach-cantate-101

Niels studeerde koordirectie aan het Rotterdams conservatorium bij Barend Schuurman. In 1992 studeerde hij af met een concert waarin hij onder andere het Requiem van Fauré dirigeerde. Voor het Requiem maakte het toenmalige Nederlands Hervormd Gemengd Koor, waar hij sinds het begin van zijn studie in 1987 de leiding over had, deel uit van het examenkoor.  In de loop der jaren ontwikkelde het Hervormd Koor zich onder leiding van Niels tot COV Laudate.

Diverse oratoriumwerken kwamen onder zijn leiding tot klinken, zoals The Messiah van G.F. Händel, de Paulus van F. Mendelssohn-Bartholdy, The world of the spirit van B. Britten, en Ein Deutsches Requiem van J. Brahms.

Naast COV Laudate dirigeert Niels sinds 1995 ook Vocaal Ensemble Cantate uit Gorinchem. Naast concerten met divers repertoire zingt dit koor jaarlijks een barokprogramma in de serie ‘Geen dag zonder Bach’ georganiseerd door Stichting Musica Aeterna.
Regelmatig werkt Cantate mee aan projecten van COV Laudate die om een grotere bezetting vragen, zoals de uitvoering van de Matthäus-Passion in 2019.

Tot april 2017 was Niels dirigent van Vocaal Ensemble Tiramisu uit Rotterdam. Met dit koor voerde hij veel bijzondere programma’s uit met onbekend koorrepertoire, veelal a-capella maar soms ook met begeleiding van een of meerdere instrumenten. Na een jarenlange vruchtbare samenwerking heeft hij gekozen om ruimte te maken voor verdere ontwikkeling. Zo staat voor het voorjaar van 2018 een gastdirigentschap bij Vocaal Ensemble Coqu uit Utrecht op het programma.

Op projectbasis organiseert Niels in samenwerking met pianiste Jacomijn Puite regelmatig vrouwenkoorweekenden voor gevorderde koorzangers uit het hele land.

In het repeteren met de koren is Niels zijn specialiteit het werken aan de koorklank. In 2007 heeft hij de opleiding ́Grondprincipes van het Lichtenberg Model ́ afgerond. De klankgeoriënteerde manier van zingen zorgt voor een homogene en rijke koorklank. Vanuit ‘Klankinitiatief’ geeft Niels met Ineke Nelemans groepslessen en individuele lessen stemvorming volgens deze methode. Met qigong-docent Josta Onneweer combineert hij in workshops Klank & Qigong het zingen volgens Lichtenberg met qigong, lichaamsoefeningen die de energiestroom bevorderen.

Naast het dirigentschap was Niels van 2007 – 2017 docent dirigeertechniek bij de opleiding Docent Muziek aan het Rotterdams Conservatorium ‘Codarts’. In het najaar van 2017 gaf hij een serie gastlessen Lichtenberg aan de studenten van de afdeling Klassieke Zang van het Utrechts conservatorium.

Met Niels Kuijers voert Coqu een programma uit dat de natuur / zomer als rode draad heeft, met werken van Bardos, Stravinsky (the dove descending), Vasks, Ligeti (Éjsaka en Reggel), Ešenvalds, Wikander, Mäntiyärvi (four Shakespeare songs) en Ollén. Nadere informatie volgt!

 

Lustrumconcerten Coqu in februari 2018

In 2018 bestaat Vocaal ensemble Coqu 35 jaar. Dat wordt gevierd met twee lustrumconcerten, op 3 en 4 februari in respectievelijk Zeist (Evangelische Broederkerk) en Utrecht (Janskerk). Coqu verheugt zich bijzonder op de samenwerking met dirigent Nico van der Meel en het orkest Collegium Musicum Den Haag.

Op het programma staan de volgende werken:portret

  • Georg Friedrich Händel: Dixit Dominus HWV 232
  • Dietrich Buxtehude: Herzlich lieb habe ich dich, o Herr. Uit: Abendmusiken
  • Friedrich Wilhelm Zachov: cantate Herr, wenn ich nur dich habe
  • Alessandro Scarlatti: Laetatus sum (a capella)
Solisten:
  • Wendeline van Houten, sopraan
  • Elsbeth Gerritsen, mezzosopraan
  • Oscar Verhaar, countertenor
  • Adrian Fernandes, tenor
  • Andreas Goetze, bas

Met medewerking van Emma Huijser, barokharp
Nico van der Meel

(zie voor een volledige biografie https://www.nicovandermeel.nl)

Na eerst wiskunde gestudeerd te hebben in Leiden, besloot Nico van der Meel van zijn muzikale activiteiten zijn beroep te maken. Aanvankelijk studeerde hij daartoe koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Jan Eelkema en Barend Schuurman, maar vanaf 1982 deed hij hoofdvak zang bijnvdm5 Margreet Honig. Hij sloot zijn studie cum laude af in 1987. Hij nam deel aan masterclasses bij onder meer Evelyn Lear, Ruud van der Meer, Robert Holl, Elly Ameling en Elisabeth Schwarzkopf. Hij is als docent verbonden geweest aan verschillende zomercursussen, zoals de “La Caixa” Curso Internacional de Música.

Hoewel Nico van der Meel hoofdzakelijk bekend is als zanger van oude muziek, heeft hij toch een breed concertrepertoire opgebouwd met muziek van de 16e tot en met de 20e eeuw. Hij geniet internationaal grote faam voor zijn vertolkingen van de evangelistenpartij in de Passionen van J.S.Bach.

Nico van der Meel is lid van het ensemble Camerata Trajectina, dat geldt als de pleitbezorger van de Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. Met deze groep werkte Nico van der Meel mee aan 18 cd-producties. In samenwerking met Louis Peter Grijp werkte Nico van der Meel de afgelopen jaren aan de reconstructie van het Maastrichts Liedboek uit 1554, hetgeen moet leiden tot een publicatie in de reeks Monumenta Musica Neerlandica van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Muziekgeschiedenis.

Nico van der Meel is vanaf de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden, een koor dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met a capella muziek van de 15e tot en met de 21e eeuw en dat tweemaal per jaar een concertserie verzorgt. In het verleden was hij als dirigent onder meer verbonden aan het Leids Studentenkoor en -orkest Collegium Musicum. Hij leidde projecten bij diverse andere gezelschappen, o.a. het Vocaal Ensemble Coqu in Utrecht, het Amsterdams Bach Consort, P’Adam en het Leidse Couleur Vocale. Verder coacht Van der Meel kleine vocale emsembles en verzorgt hij koorvormingstrainingen.

Collegium Musicum Den Haag

(zie voor een volledige biografie https://www.cmdh.nl)

Winnaar van de Tweede Prijs ex aequo op het Internationaal Van Wassenaer Concours / Festival Oude Muziek Utrecht 2016, COLLEGIUM MUSICUM Den Haag was opgericht in 2006 onder leiding van de Braziliaans-Italiaanse klavecinist Claudio Ribeiro. De groep bestaat uit top-musici die naar Nederland kwamen om te specialiseren in oude muziek. Een van de speerpunten is bestaand en nieuw publiek te betrekken bij de barokmuziek. Het orkest wil het publiek een onvergetelijke muzikale ervaring bezorgen, waarbij “puur en eerlijk” wordt gemusiceerd en de directe kracht van de muziek tot de mensen spreekt. Het  laat zich daarbij inspireren door de Collegia Musica uit de 18th Eeuw, die in het koffiehuis speelden. Daar was een gesprek tussen musici en publiek mogelijk en na afloop werd er samen het glas geheven.

De authentieke uitvoeringspraktijk staat centraal bij CMDH. dat betekent: een nieuwe, spannende interpretatie van muziek uit de 17e en 18e eeuw gespeeld op originele instrumenten of getrouwe kopieën daarvan. Naast de orkestrale programma’s heeft CMDH ook elk jaar een kamermuziek programma gespeeld door de kernleden van het orkest.

Concerten The marriage of heaven & hell juni 2017

marriage-of-heaven-and-hellOp 17 en 18 juni voert Coqu het programma the marriage of heaven and hell uit, onder leiding van Arnaud van Gelder. In dit programma zoekt Coqu de balans tussen de lichte, kinderlijke onschuld en de donkere, harde wereld van de door ervaring getekende mens. De rode draad in de stukken van Bo Holten, John Tavener en Joost Kleppe wordt gevormd door de teksten van de Engelse componist William Blake. Zijn prachtige teksten uit de Songs of Innocence, de Songs of Experience en To the evening star hebben de componisten geïnspireerd tot het uitdrukken van de rijke contrasten tussen beide belevingswerelden. Deze stukken combineren fraai met het Requiem van Ildebrando Pizzetti.

Programma:
Joost Kleppe – To the evening star (2009)
John Tavener – The Lamb (1982)
Bo Holten –  Spring, A Divine Image, The Sick Rose, A Cradle Song
(Uit ‘The Marriage of Heaven and Hell (1992-1995))
John Tavener – The Tyger (1987)
Ildebrando Pizzetti – Requiem (1922-1923)

Concerten:
Zaterdag 17 juni, 20:15 Geertekerk, Geertebolwerk 23 Utrecht
Zondag 18 juni, 15:30 Broederkerk, Zusterplein 20 Zeist

Toegang: € 15,00 / € 12,50 (CJP, <12, U-pas, student)
Kaarten: info@coqu.nl