The Divine Liturgy of St John Chrysostom

Op 1 en 2 juni zingt Coqu onder leiding van Patrick Pranger de Nederlandse première van The Divine Liturgy of St John Chrysostom. Alexander Levine (1955) schreef dit werk in 2005 na een pelgrimage naar het graf van de Russisch-orthodoxe priester Alexander Men. Levine streeft met dit grote a cappella werk in 22 delen een spirituele pelgrimage na, geïnspireerd op liederen uit de Grieks-Orthodoxe traditie en de polyfonie uit de renaissance. In het concert van Coqu omspeelt de uit Syrië afkomstige Jaber Fayad de delen met zijn oed (ook wel ud, het snaarinstrument waaruit later de luit ontstond), muziek die wonderwel samengaat met de door Levine gecomponeerde koorklanken.

Volgens Patrick Pranger, die speciaal voor dit project bij de componist op bezoek ging in Londen, is de muziek ‘een combinatie van moderne, fijn in het gehoor liggende muziek waarin de Engelse koortraditie vermengd is met de Russische’. Opvallend in Levine’s stijl zijn twee terugkerende tegenpolen: naast breed uitgesmeerde gestapelde akkoorden, met regelmatig een woeste dissonant, is de muziek opzwepend met een sterk ritmische invloed. The Divine Liturgy of St John Chrysostom overstijgt tijd en landsgrenzen en biedt de luisteraar een eigen spirituele ervaring. Kom het aan den lijve en oren ervaren in Utrecht of Wijk bij Duurstede.

Zaterdag 1 juni | 20.15u | Gertrudiskathedraal, Willemsplantsoen 2, 3511 LA Utrecht | € 15/€10

Zondag 2 juni | 16.00u | Grote Kerk, Markt 22, 3961 BC Wijk bij Duurstede | vrijwillige bijdrage

Kaarten voor Utrecht te koop via ticketshop.

Anthony Scheffer dirigeert Coqu dit najaar

Anthony Scheffer (1991) werd geboren in Amersfoort en begon als Organist en Cantor in zijn geboortestad. Naast de viool ligt zijn passie op het vlak van dirigeren. Al tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht stak hij zijn licht op bij verscheidene dirigenten en leidde hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.

Zijn passie voor oude muziek brengt hem tot onderzoek om de historische context van muziek op een eloquente en evocatieve manier uit te voeren. Als artistiek leider en dirigent weet hij het publiek steeds te verrassen met bijzondere concerten; waaronder expressieve muziek van de Venetiaanse school (Gabrieli, Monteverdi, Vivaldi) Franse muziek uit de Verlichting (Gilles, Charpentier, Rameau) Renaissancemuziek voor de Nieuwe Wereld (Rogier, de Padilla, Guerrero) Romantische repertoire (Fauré, Brahms, Rachmaninoff) en muziek van Duitse meesters uit de Barok (Buxtehude, Graupner, Zelenka en Bach).

In 2015 werd hij artistiek leider van Capella Amersfoort en dirigent van de Bach Cantorij Baarn. In 2018 richtte hij het Faelix Baroque Ensemble op en treedt hij regelmatig op als gastdirigent bij verschillende gezelschappen waaronder bij Cantate op de Brink in Hilversum, de cantates in de Westerkerk te Amsterdam en Ensemble Quintessens. In het najaar van 2018 zal hij het Vocaal Ensemble Coqu leiden met oude en moderne muziek uit Nederland en Spanje.

Najaarsproject ¡Libertad! met Anthony Scheffer

In het najaar van 2018 staat Coqu onder leiding van de Amersfoortse dirigent Anthony Scheffer. Het programma, dat de werktitel ¡Libertad! draagt, is een muzikale reflectie en historisch collage op de dialoog tussen Nederland en Spanje. Over programma en dirigent meer in een volgend bericht.

Concerten zijn op 19 en 20 januari 2019.

Programma ‘the dove descending’

‘The dove descending’ is een luchtig zomerprogramma. Coqu bezingt de natuur in al haar facetten met het gelijknamige werk van Igor Stravinsky als uitgangspunt.

De prachtige tekst van T.S. Eliot zorgt voor diepgang in het lichte programma. Hij neemt de lezer mee langs de diepten van zelfbedrog, falen, wanhoop en bodemloze zinloosheid. Hierbij overstijgt hij de paradox van het bestaan waarin goed en kwaad, geluk en lijden, dood en leven verweven blijken te zijn.

Voor de pauze vliegt de duif door Oost-Europa langs Hongaarse volksmuziek van Lajos Bardos via hanengekraai boven dissonante toonklusters in Éjsaka en Reggel van Gyorgy Ligeti naar verstilde klanken van twee Letse componisten. Klusās Dziesmas van Peteris Vasks  is een liederencyclus over stilte en in ‘Stars’ van Erik Ešenvalds begeleidt het koor zichzelf met een waterorgel van gestemde wijnglazen.

Na de pauze vervolgen we onze reis naar het noorden en komen uit in Zweden bij liefelijke bloemenweides vol lelietjes van dalen in ‘Kung Liljekonvalje’ van David Wikander. ’s Nachts wordt de plek overgenomen door de heksen uit de ‘Four Shakespeare Songs’ van Jaakko Mäntyjärvi die er hun giftige toverdrank bereiden.

Programma

Bárdos : Csillagvirág
Stravinsky : The dove descending
Vasks : Klusās Dziesmas

  • Nosāpi pārsāpi
  • Dusi dusi
  • Trīs meži
  • Paldies tev vēlā saule

Ligeti : Éjsaka, Reggel
Ešenvalds : Evening. Stars

Pauze

Wikander : Kung Liljekonvalje, Förvårskväll
Mäntyjärvi : Four Shakespeare Songs

  • Come away, death
  • Lullaby
  • Double, double toil and trouble
  • Full fathom five

B. Ollén : I denna ljuva sommartid

Voorjaarsproject met Niels Kuijers

Nu het lustrum voorbij is gaat Coqu aan de slag met Niels Kuijers als dirigent. concert-bach-cantate-101

Niels studeerde koordirectie aan het Rotterdams conservatorium bij Barend Schuurman. In 1992 studeerde hij af met een concert waarin hij onder andere het Requiem van Fauré dirigeerde. Voor het Requiem maakte het toenmalige Nederlands Hervormd Gemengd Koor, waar hij sinds het begin van zijn studie in 1987 de leiding over had, deel uit van het examenkoor.  In de loop der jaren ontwikkelde het Hervormd Koor zich onder leiding van Niels tot COV Laudate.

Diverse oratoriumwerken kwamen onder zijn leiding tot klinken, zoals The Messiah van G.F. Händel, de Paulus van F. Mendelssohn-Bartholdy, The world of the spirit van B. Britten, en Ein Deutsches Requiem van J. Brahms.

Naast COV Laudate dirigeert Niels sinds 1995 ook Vocaal Ensemble Cantate uit Gorinchem. Naast concerten met divers repertoire zingt dit koor jaarlijks een barokprogramma in de serie ‘Geen dag zonder Bach’ georganiseerd door Stichting Musica Aeterna.
Regelmatig werkt Cantate mee aan projecten van COV Laudate die om een grotere bezetting vragen, zoals de uitvoering van de Matthäus-Passion in 2019.

Tot april 2017 was Niels dirigent van Vocaal Ensemble Tiramisu uit Rotterdam. Met dit koor voerde hij veel bijzondere programma’s uit met onbekend koorrepertoire, veelal a-capella maar soms ook met begeleiding van een of meerdere instrumenten. Na een jarenlange vruchtbare samenwerking heeft hij gekozen om ruimte te maken voor verdere ontwikkeling. Zo staat voor het voorjaar van 2018 een gastdirigentschap bij Vocaal Ensemble Coqu uit Utrecht op het programma.

Op projectbasis organiseert Niels in samenwerking met pianiste Jacomijn Puite regelmatig vrouwenkoorweekenden voor gevorderde koorzangers uit het hele land.

In het repeteren met de koren is Niels zijn specialiteit het werken aan de koorklank. In 2007 heeft hij de opleiding ́Grondprincipes van het Lichtenberg Model ́ afgerond. De klankgeoriënteerde manier van zingen zorgt voor een homogene en rijke koorklank. Vanuit ‘Klankinitiatief’ geeft Niels met Ineke Nelemans groepslessen en individuele lessen stemvorming volgens deze methode. Met qigong-docent Josta Onneweer combineert hij in workshops Klank & Qigong het zingen volgens Lichtenberg met qigong, lichaamsoefeningen die de energiestroom bevorderen.

Naast het dirigentschap was Niels van 2007 – 2017 docent dirigeertechniek bij de opleiding Docent Muziek aan het Rotterdams Conservatorium ‘Codarts’. In het najaar van 2017 gaf hij een serie gastlessen Lichtenberg aan de studenten van de afdeling Klassieke Zang van het Utrechts conservatorium.

Met Niels Kuijers voert Coqu een programma uit dat de natuur / zomer als rode draad heeft, met werken van Bardos, Stravinsky (the dove descending), Vasks, Ligeti (Éjsaka en Reggel), Ešenvalds, Wikander, Mäntiyärvi (four Shakespeare songs) en Ollén. Nadere informatie volgt!