Anthony Zielhorst

Met Anthony Zielhorst werkt Coqu graag samen. Vooral als dirigent van onze koorreizen (Lille, Vezelay, Troyes) maar ook bij reguliere projecten en het lustrumproject Barca.

Anthony Zielhorst (Culemborg, 1952) studeerde schoolmuziek, orgel en koordirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij leidt de muziekafdeling van de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en coördineert daar ook de opleidingen tot dirigent. Hij publiceerde in verschillende wetenschappelijke tijdschriften en maakt deel uit van de redactie van het Gregoriusblad. Hij is voorzitter van de stichting Amici Cantus Gregoriani. 

Anthony Zielhorst houdt zich als koordirigent en als musicoloog met verschillende genres en stijlen bezig. Kamerkoor Ad Parnassum staat sinds oktober 1997 onder zijn leiding met bijzondere aandacht voor recent gecomponeerde muziek in Nederland en Vlaanderen. Sinds november 1993 richt hij zich als vaste dirigent van het Nederlands Zangtheater (Amsterdam) op nieuwe vormen van muziektheater. Het Collegium Musicum Amsterdam leidde hij bij de uitreiking van de prijs Nederlandse Koormuziek aan Annie Bank in november 1992. Sinds september 1995 is hij vast aan dit koor verbonden. Dit koor richt zich sinds 2003 specifiek op repertoire van Palestrina en tijdgenoten. Sinds 1 januari 1999 is hij als dirigent verbonden aan het Gregoriaans Koor Utrecht. Hij is regelmatig dirigent bij Vocaal Ensemble Coqu Utrecht.

 

Wonder and despair

Een programma met moderne Amerikaanse componisten, met een mooie mengeling van uitbundigheid, ingetogenheid en humor. Het paart nieuwe compositietechnieken aan een grote mate van publiekstoegankelijkheid. En dit alles onder leiding van René Nieuwint.

Programma

  • Charles Ives: The Sixty-Seventh Psalm (1898) koor a cappella
  • George Antheil: Eight fragments from Shelley (1951) koor en piano
  • Christian Wolff: Wobbly Music (1975/6) koor, piano en diverse instrumenten
  • Charles Ives: The Circusband (1894) koor en piano

m.m.v. Dante Oei, piano

Concerten

zaterdag 16 juni 2007, Lutherse kerk, Utrecht
zondag 17 juni 2007, Engelse kerk, Amsterdam

Rachmaninov Vespers – opnames

Nieuwsgierig naar wat je gemist hebt? Het concert dat we met het Lelikoor gaven in de Nicolaikerk is opgenomen voor eigen gebruik.

Luister mee naar een deel uit de 7 Magnificat Antiphonen van Arvo Pärt (door Coqu) en het zesde deel uit de Vespers van Sergej Rachmaninov (Coqu en Lelikoor; Irene Paridaans, alt; Boguslav Fiksinski, tenor).

Rachmaninov Vespers

ontwerp © Chiel VefferOp het eerste gezicht lijkt er weinig verband te zijn tussen de Vespers van Rachmaninov, de Magnificat
Antiphonen
van Pärt en het Magnificat van Gombert. Toch zijn er overeenkomsten, zowel op spiritueel, liturgisch als op compositorisch niveau. Voor alle drie de componisten is hun compositie om uiteenlopende redenen echter een uiting van hun diepe geloofsbeleving: de Katholieke Gombert, de Russisch Orthodoxe Rachmaninov, en de (Luthers) Protestantse compositie van Pärt. De toon
van het programma wordt meteen gezet door het Otche Nash van Kedrov, dat Coqu en Lelikoor gezamenlijk uitvoeren. Beide koren komen vervolgens goed tot hun recht in de individueel uit te voeren composities. Tot slot zorgen de koren gezamenlijk in de Vespersvoor het muzikale hoogtepunt van het concert.Daarmee is dit, juist door de afwisseling van maar tegelijkertijd sterke link tussen de composities, een indrukwekkend programma.

Nikolai Kedrov: Otche Nash (Coqu en Lelikoor)
Nicolas Gombert: Magnificat Tertii et Octavi Toni (Lelikoor)
Arvo Pärt: 7 Magnificat Antiphonen (Coqu)
Sergej Rachmaninov: Vespers (Coqu en Lelikoor; Irene Paridaans, alt; Boguslav
Fiksinski, tenor)

 

Zaterdag 20 januari 2007, Nicolaikerk, Utrecht
Zondag 21 januari 2007, De Duif, Amsterdam

Project in samenwerking met het Lelikoor

Stabat Mater

Onder leiding van de Vlaamse dirigent Erik Van Nevel een drietal concerten met werken uit de Hoogbarok. Centraal staan zettingen van het Stabat Mater van de hand van František Tuma (1704-1774) en João Rodrigues Esteves (c.1700-c.1755). Hoewel beide werken in dezelfde periode zijn geschreven, zijn ze zeer verschillend van stijl. Tuma vertegenwoordigt de Barok waarin tekstexpressie een belangrijke rol speelt, terwijl de muziek van Esteves Renaissance-elementen bevat, zoals lange melodische lijnen.

Programma

  • František Tuma: Stabat Mater (fragment)
  • João Rodrigues Esteves: Stabat Mater (fragment)
  • J.R. Esteves: Quam pulchri sunt
  • J.R. Esteves: Regina caeli laetare
  • J.R. Esteves: Adoramus te
  • J.R. Esteves: Uit Missa a oito voces – Gloria en Agnus Dei

m.m.v. Orlanda Velez Isidro, sopraan; Joseph Schlesinger, altus; Joost van der Linden, tenor; Willem de Vries, bas; Stephen Taylor, orgel; Frank Wakelkamp, cello; Hendrik-Jan Wolfert, violone.

Concerten

  • Vrijdag 2 juni 2006, Pieterskerk, Utrecht
  • Zaterdag 3 juni 2006, Pieterskerk, Breukelen
  • Zondag 18 juni 2006, Goede Herderkerk, Rotterdam-Schiebroek

Kerstconcert

In de rijke geschiedenis van Coqu voor de eerste keer een kerstprogramma. Onder leiding van Remco de Graas brengt Coqu een ‘dubbele kruisbestuiving’ met werken voor zowel de advents- als de kerstperiode, en van de Duitse componisten Heinrich Schütz en Hugo Distler: vier motetten uit de Geistliche Chormusik van Schütz, waarvan de eerste drie bij de adventsperiode horen en het vierde – Ein Kind ist uns geboren – bij de kersttijd. Deze worden afgewisseld met het adventswerk voor orgel Nun komm, der Heiden Heiland van Distler. Vervolgens een kort (advents)werk van Schütz, waarna het kerstverhaal wordt gezongen in Die Weihnachtsgeschichte van Distler. Het stuk van Praetorius zorgt tot slot voor wat vuurwerk.

Programma

  • Hugo Distler: Nun komm, der Heiden Heiland voor orgel
  • Heinrich Schütz: Uit de Geistliche Chormusik: O lieber Herre Gott SWV 381; Tröstet, tröstet mein Volk SWV 382; Ich bin eine rufende Stimme SWV 383; Ein Kind ist uns geboren SWV 384
  • Heinrich Schütz: O lieber Herre Gott voor twee tenoren en orgel
  • Hugo Distler: Die Weihnachtsgeschichte op. 10 (Wo ist der neugeborene König)
  • Michael Praetorius: Quem pastores laudavere/Den die Hirten lobeten sehre

m.m.v. Michiel ten Houte de Lange, tenor; Jan Hage, orgel.