Paul de Kok

Paul de Kok is dirigent en musicoloog. Hij studeerde van 1981 tot 1987 muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Daarnaast studeerde hij enkele jaren koordirectie bij Jan Boogaarts (Universiteit Utrecht en Koninklijk Conservatorium Den Haag) en volgde hij directielessen, workshops en masterclasses bij dirigenten als Jos van Veldhoven, Daniël Reuss, Uwe Gronostay en Marcus Creed.

Van 1997 tot 2005 was Paul de Kok werkzaam voor Radio 4 als concertprogrammeur en programmamaker bij AVRO Klassiek. In die hoedanigheid was hij verantwoordelijk voor de programmering van de AVRO-concertseries in het Concertgebouw te Amsterdam (‘Het Zondagochtendconcert’), in de Rotterdamse Doelen en in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg. Vervolgens werkte hij twee jaar als artistiek leider van het Residentie Orkest in Den Haag (2006-2008). In die hoedanigheid programmeerde hij naast een groot aantal puur orkestrale programma’s ook een aantal bijzondere vocale projecten, waarin het orkest samenwerkt met koren als Collegium Vocale Gent, het Zweeds Radiokoor, het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en het Rundfunkchor Berlin. Sinds december 2009 is hij werkzaam als artistiek adviseur ad interim van Holland Symfonia, verantwoordelijk voor programmering en artistiek beleid. Paul de Kok is verder oprichter en dirigent van Multiple Voice, een Utrechts Kamerkoor dat ook met grote regelmaat concerten geeft, onder andere in de Utrechtse Pieterskerk.
Hij werkt daarnaast als zelfstandig adviseur.

Zomer Nacht Droom

Rond midzomernacht gaan we met Patrick Pranger een romantisch programma uitvoeren met muziek rondom de Baltische golf. Er zijn 3 concerten:

12 juni 2010 Ichthuskerk, Scheveningen
19 juni 2010 Zweedse Zeemanskerk, Rotterdam
20 juni 2010 Lutherse kerk, Utrecht

Het is overigens niet geheel toevallig dat het concert in de Zweedse Zeemanskerk samenvalt met de bruiloft van de Zweedse kroonprinses Victoria…

Programma

Josef Rheinberger (1839-1901): Abendlied
Fanny Hensel (1805-1847): Nachtreigen
Nils-Eric Fougstedt (1910-1961): Sommarsvit
Andantino
Adagio
Scherzo
Johannes Brahms (1833-1897): Weltliche Gesänge
Abendständchen
Vineta
Darthulas Grabesgesan
Hugo Alfvén (1872-1960): Aftonen
Midsommarlåt i Leksand
Vaggvisa
Taltrasten
Aftonen
Veljo Tormis (1930): Jaanilaulud
Jaakko Mäntyjärvi (1963): A Midsummer Night’s Dream
Lullaby
Over hill, over dale

Patrick Pranger

Na een studie zang aan het Noord-Nederlands Conservatorium te Groningen, studeerde Patrick Pranger koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hier studeerde hij bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Deze studie sloot Patrick af met een memorabele uitvoering van Bach’s Johannes Passion en een groot a capella concert met o.a. een speciaal voor dit examen geschreven werk van de Rotterdamse componist Patrick van Deurzen. Op dit moment is Patrick dirigent van drie koren: Oratoriumkoor Sonante Vocale uit Amersfoort, Oratoriumkoor Alphen, kamerkoor Corps d’Esprit uit Rotterdam en is hij de artistiek leider van Chordiality, een dynamisch projectkoor voor de betere amateurzanger in de regio Den Haag. Daarnaast is hij bestuurslid van Stichting Vocale Muziek Den Haag.

In de afgelopen jaren heeft Patrick een aantal Nederlandse premières gedirigeerd. Met het Leiden English Choir voerde hij Bob Chillcots ‘Canticles of Light’ en ‘Jubilate Deo’ uit en met het Nijmeegs Studentenkoor ‘Alphons Diepenbrock’ voerde hij de Messa in Re Maggiore (1818) van L. Cherubini in Nederland als eerste uit.

Patrick profileert zich ook steeds meer als zanger en werkte hij met dirigenten als Peter Dijkstra, Jan Willem de Vriend, en Paul McCreesh en zong hij opera’s o.l.v. Kenneth Montgommery, Richard Egarr en Valery Gergiev. Ook zong hij bij koren als World Youth Choir, Bachkoor Holland en het Nederlands Kamerkoor en is hij de bas in het solistenkwartet larus.

Ay que dolor

Onder leiding van Adrian Rodrigues van der Spoel gaan we op 16,17 en 22 januari 2010 het programma Ay Que Dolor uitvoeren.

Programma

Pedro Ruimonte (1565-1627)

  • Lamentatio Ieremiae Prophetae, Feria V “In Cena Domini” – Lectio I

Tomás Luis de Victoria (1548-1611)

  • Super flumina babylonis

Pedro Ruimonte

  • Lamentatio Ieremiae Prophetea, Sabbatho Sancto – Lectio III  

Joan Cererols (1618-1676)

  • Ay que dolor

Francisco Guerrero (1528-1599)

  • Villancicos a lo divino 1
  • Villancicos a lo divino 2
  • Villancicos a lo divino 3

Francisco Berges (†1702)

  • Maria, Rosa candida

 Diego de Pontac (1603-1653)

  • La mas tirana osadia

Adrián Rodriguez van der Spoel

Adrián Rodríguez Van der Spoel (1963) groeide op in Rosario, de tweede stad van Argentinië. Al op jonge leeftijd ontwikkelt hij een voorliefde voor volksmuziek en oude muziek. Na een muziekopleiding in Rosario, studeert hij koordirectie in Buenos Aires. Als lid van het bekende oude-muziekensemble Pro Música leert hij diverse instrumenten bespelen. In 1989 vertrekt hij naar Nederland waar hij zijn studie vervolgt. Aan het Sweelinck Conservatorium studeert hij koordirectie en compositie bij Daniel Reuss en Daan Manneke. Daarna specialiseert hij zich in oude muziek bij Jos van Veldhoven en Paul van Nevel. In 2001 richt Adrián Música Temprana op. Zijn ambitie: deze bijzondere en nog nauwelijks gespeelde muziek uitvoeren op podia en binnen- en buitenland.

Naast Música Temprana leidt Adrián een aantal koren en wordt hij regelmatig gevraagd als gastdirigent door diverse ensembles en projecten in binnen- en buitenland, onder andere in Japan. Ook dirigeert hij regelmatig grote barokstukken als Bach Passies of opera’s als La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina van Francesca Caccini. Hij is gastdirigent van ensembles als Promusica de Rosario (Argentinië) en het Bach-festival in dezelfde stad. In 2005 dirigeerde hij de kameropera Don Quijote van I piccoli holandesi en oogstte hij als dirigent lovende kritieken met zijn uitvoering van het 40-stemmige motet Spem in alium bij de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht.

l’Eternità

Onder leiding van Gijs Leenaars een programma met Italiaanse geestelijke muziek uit vier eeuwen. Muziek vol Italiaanse passie.

In de mis van Monteverdi klinkt vooral het lijnenspel van de renaissance, terwijl de overgang naar harmonische structuur van de barok al te horen is. Uit de hoogbarok worden de het 8-stemmig Crucifixus van Antonio Lotti en het 16 stemmig Crucifixus van Antonio Caldara ten gehore gebracht. Twee zeer dramatische werken met prachtige lijnen en snijdende dissonanten.

Ildebrando Pizzetti wordt beschouwd als een van de belangrijkste italiaanse componisten van de 20e eeuw. Vooral zijn vocale muziek wordt geroemd –zijn leerling Mario Castelnuovo-Tedesco noemde hem ‘ongetwijfeld de beste componist van vocale polyfonie die Italië gekend heeft sinds de glorieuze16e eeuw.’ Het requiem uit 1922 is hier een prachtig voorbeeld van. Je hoort duidelijk hoe Pizzetti teruggrijpt naar de oude tijd. Het Requiem van Puccini is kort – alleen de laatste zinnen van de requiemmis zijn door hem getoonzet. De ingetogen sfeer van het werk doet denken aan het requiem van Fauré.

Programma

  • Antonio Lotti (1667–1740) – Crucifixus a 8
  • Claudio Monteverdi (1567–1643) – Messa a 4 voci (ed 1651)
  • Antonio Caldara (1670–1736) – Crucifixus a 16
  • Ildebrando Pizzetti (1880 -1968) – Messa di Requiem
  • Giacomo Puccini (1858-1924) – Requiem

Concerten: 13 en 14 juni 2009