Erik van Nevel

© Bram Biliet

Hohe Messe  is het tweede project van Coqu onder leiding van Erik van Nevel. In 2006 was hij onze dirigent met het programma Stabat Mater .

Erik Van Nevel studeerde hobo, zang en directie aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan de Koninklijke Conservatoria te Brussel en Antwerpen. Nadien volgde hij specialisatiecursussen in Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland.

Hij is stichter-dirigent van Currende, dat regelmatig te gast is op de grote Europese Festivals. In solistische bezetting zingt hij met het Currende Consort.

Van 1983 tot 2000 was hij kapelmeester van de Brusselse kathedraal en heeft er de Capella Sancti Michaelis opgericht. Hij was gedurende vele jaren een enthousiast zanger in het Huelgas-ensemble van zijn oom Paul.

Zowel met Currende als met het Brussels Kathedraalkoor realiseerde hij verschillende cd-opnamen die door de internationale muziekpers zeer positief werden onthaald : G. Carissimi, O. Lassus, P. Philips, H. Schütz, J. De Wert, G. Frescobaldi, D. Scarlatti, familie Bach, D. Buxtehude, H.L. Hassler, L. Marenzio en een reeks van 10 cd’s met een overzicht van de Nederlandse Polyfonisten.

Erik Van Nevel doceert koordirectie, kamermuziek en oude muziekpraktijk aan het Lemmensinstituut te Leuven. Daarenboven geeft hij steeds meer privéles aan dirigenten en zangers en wordt hij uitgenodigd ensembles en groepen muzikaal te coachen.

Jaarlijks geeft hij stages en cursussen voor dirigenten koor- en ensemblezangers. Zowel algemene koor- en dirigeertechniek als de meer specifieke uitvoeringspraktijk komen steeds weer aan bod. Zo was hij al te gast in Nederland, Spanje, Israël, Zweden, Noorwegen, Cyprus, Malta, Slovenië, Duitsland, Groot-Brittanië, Letland, Estland en Frankrijk.

Hemel en aarde bewegen

Voor de zomerconcerten van 2012 gaat Coqu aan het werk met Arjan van Dijk. Onder de titel ‘Hemel en aarde bewegen’ gaan we de liefde bezingen, met toonzettingen van het hooglied als uitgangspunt. Van Renaissance tot hedendaags en uit alle windstreken.

Programma

  • Lauridsen O magnum mysterium
  • Poulenc Quatre motets pour un temps de pénitence 
  • Lotti Miserere mei Deus in g
  • Pearsall Lay a garland
  • Monteverdi Sestina
  • Lassus Veni dilecte mi
  • Tavener The bridal chamber
  • Moody Canticum Canticorum IV

Concerten:

zaterdag 9 juni (20.00u) in de Pieterskerk in Breukelen (Straatweg 59)

zondag 17 juni (15.30u) in de Doopsgezinde Kerk in Utrecht (Oudegracht 270)

Coqu doet mee aan ‘De nacht van Bach’

Op vrijdag 22 juni van 19.30 uur tot ongeveer 01.00 uur vindt een groots Bachevenement plaats waaraan gevestigde en beginnende solisten, meerdere koren, dirigenten en orkesten in diverse samenstellingen meewerken. Deze feestelijke Bach-avond wordt georganiseerd in het kader van het negende lustrum van de Utrechtse Bachcantatediensten.

Vocaal Ensemble Coqu zingt laat in de avond het motet ‘Komm Jesu, komm!’, onder leiding van Paul Valk. De andere motetten van Bach worden vertolkt door bevriende Utrechtse koren, waaronder Trajecti Voces, Multiple Voice en Venus.

Tevens klinken die avond drie cantates en een orkestsuite.

Naast de uitvoeringen van cantates en motetten vinden enkele andere bijzondere activiteiten plaats: een Bach-pubquiz en de ‘koralen sing-along’. Bekende koralen worden onder leiding van onze dirigenten met koor en publiek ingestudeerd. 

Dit alles speelt zich af in de Geertekerk in Utrecht. De toegang voor het publiek is gratis. Uiteraard zijn uw vrijwillige bijdragen in de kosten van harte welkom. 

Meer informatie en het volledige programma zijn hier te vinden.

Arjan van Dijk

Muziek begon voor Arjan van Dijk (1968, Rotterdam) met viool-, piano- en zangles aan het Amsterdamse Muzieklyceum. Als jongensopraan zong hij in Jeugdkoor Toon Vranken en in het kinderkoor van de Nederlandse Operastichting. Vanwege een blessure moest hij zijn vioolopleiding aan het Sweelinck Conservatorium staken. Hij vervolgde met de studie muziekwetenschap in Amsterdam.

Naast werkzaamheden bij o.m. Challenge Classics en Buma/Stemra was Arjan actief als tenor in Bachkoor Holland, in de periode dat Daniel Reuss dirigent was, en PA’dam van Maria van Nieukerken. Vanwege het succes dat vocaal ensemble Sfumato in 2000 tijdens het Festival Oude Muziek in Hoorn onder zijn leiding had, begon Arjan met koordirectie. Hij studeerde twee jaar bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium, in 2002 volgde hij de Kurt Thomas Cursus en in 2009 voltooide hij de Applicatieopleiding voor Koordirigenten aan het Conservatorium van Utrecht bij Rob Vermeulen.

Arjan was regelmatig actief als koorrepetitor bij o.m. de Amsterdamse Bachvereniging, Collegium Musicum Amsterdam, Kamerkoor Toonkunst Rotterdam, het Waterlands Kamerkoor en het Eindhovens Kamerkoor. Momenteel is hij dirigent van de Amsterdamse Händelvereniging, het Lassus Consort, Kamerkoor Airone en Cappella Broeck.

Romance van de paardenbloemen

Najaar 2011 werken we onder leiding van Dirkjan Horringa aan een Tsjechisch programma dat de prachtige titel Romance van de paardenbloemen heeft gekregen.
Met medewerking van de Tsjechische Sopraan Karolína Janů.

Tsjechië heeft niet alleen een enorm rijke muziekgeschiedenis met monumentale componisten als Dvořák, Smetana, Janáček en Martinů. Het heeft ook een rijke folklore met volksmuziek en dans, veel geweldige nu levende componisten als Tučapský en Novák, een heerlijke, inspirerende natuur en een weelde aan prachtige oude stadjes. En gelukkig zijn er nog steeds mensen met een passie voor kunst en die typisch Tsjechische voorkeur voor het absurde. We hopen iets van dit bijzondere en afwisselende Tsjechie te laten doorklinken tijdens de concerten.

Op het programma:

  • Antonín Tučapský: Moravská krajina (Moravische volksliederen)
  • Gustav Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen, Die zwei blauen Augen
  • Antonín Dvořak: V přiodĕ opus 63 (in de natuur)
  • Bohuslav Martinů: Romance z pampelišek (romance van de paardebloemen)
  • Zdenĕk Lukáš: Requiem
  • Petr Eben: Dobru noc

 De concerten zijn op:

  • Zaterdag 21 januari, 20.15 uur, Tsjechisch centrum, Rotterdam
  • Zondag 22 januari, 15.00 uur, Evangelische broedergemeenschap, Zeist
  • Vrijdag 27 januari, 20.15 uur, Pieterskerk, Utrecht

Toegang is € 15,00 / € 10,00

Reserveringen via info@coqu.nl of via het secretariaat (030-2321943)

Voor het concert in de Pieterskerk kan ook worden gereserveerd via de concertagenda van de Pieterskerk.

Dirkjan Horringa

Dirkjan Horringa studeerde koor- en orkestdirectie bij Reinier Wakelkamp en David Porcelijn aan het Utrechts Conservatorium. Daarnaast studeerde hij muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht.

Als vaste dirigent werkt hij met het Utrechts vocaal ensemble Trajecti Voces en Cappella ad Fluvium Arnhem. Hij wordt veelvuldig gevraagd voor het leiden van projecten, onder andere met het Haags Kamerkoor, VOCA Deventer, PassieVoorPasen en het La Pellegrina ProjectOrkest. Hij vervulde gastdirigentschappen bij diverse ensembles in met name Oost-Europa, o.a. het Praagse vocaal ensemble Vaganti, Musitshnyj Asamblej (Kiev), Confido Domino (Minsk) en het Litouwse vocale ensemble Brevis.

Zijn specialisme is de muziek van renaissane en barok en hedendaagse muziek, met een accent op historisch muziektheater. Vooral op het gebied van madrigaalkomedies (Banchieri’s Barca di Venetia per Padova en Festino di Giovedì grasso) en barokopera’s van onder meer Purcell (Dido and Aeneas, The Fairy Queen) en Monteverdi (L’Orfeo) is hij de laatste jaren actief geweest. Maar het klassieke en romantische symfonische repertoire gaat hij niet uit de weg, getuige de programma’s van de internationale zomercursussen van La Pellegrina rond Mozart en Dvořák in Bechyně, Tsjechië. Hij is daar artistiek leider, coacht kamermuziek en dirigeert het orkest.

Met Cappella ad Fluvium zette hij de Matthäuspassion van Johann Theile uit 1673 op cd. Met het KamerOrkest Driebergen nam hij een cd op met voornamelijk hedendaagse Nederlandse symfonische muziek. Met Trajecti Voces en het La Pellegrina ProjectOrkest nam hij een live-registratie van het Requiem van Dafydd Bullock (1953) op.