Here we are

Op 11 september werken we mee aan de manifestatie Tien jaar 9/11; Hoe vrij zijn wij? in de Neudeflat. Twintig kunstenaars geven met toneel, dans, muziek, poëzie, beeldende kunst vorm aan deze vraag over vrijheid. Joost Kleppe componeert een stuk op de tekst Here we Are van Heleen Verburg en Lodewijk van der Ree is deze keer onze dirigent. Kom kijken, kom luisteren. Voor meer informatie en het programma kijk op de website van organisator Willem Westermann.

Concert in Troyes

 

 Coqu is goed in gezellige koorreizen. Dat bleek in 2004 met de reis naar Vézelay, en nu weer in juli 2011 met een zeer succesvol uitstapje naar Troyes. We stonden met bijna alle koorleden en hun gezinnen op de Camping Municipal. Daar hebben we veel geborreld en heerlijk gebarbecued. We repeteerden in een monumentaal kerkje op loopafstand van de camping. Willy heeft in twee groepen een rondleiding door historisch Troyes verzorgd.
Maar we kwamen natuurlijk voor het concert in de immens grote kathedraal van Troyes. Daar zongen we onder leiding van Anthony Zielhorst een Nederlands/Engels programma met muziek van Holst, Howells, Parry, Manneke en  Straesser. 
 
Repetitie in het kerkje van Pont Ste-Marie
Barbecuen op de camping
Het concert in de kathedraal

 

Made in Holland

In het project van het voorjaar 2011 staat Coqu onder leiding staan van Béni Csillag. Op het programma staat een Italiaans madrigaal van Jacob Arcadelt (16e eeuw), dat aanleiding gaf aan tijdgenoot Orlando di Lassus tot het componeren van een mis, die we ook ten gehore brengen tijdens dit concert. Daarnaast klinken teksten uit het Oude Testament, op muziek gezet door de Duits-Nederlandse Julius Röntgen, echte Spätromantik, en Daan Manneke. Tot slot klinkt een prachtig gedicht van William Blake, op muziek gezet door de hedendaagse Utrechtse componist Joost Kleppe.

Programma

  • Jacobus Arcadelt: Quando io penso al martire
  • Orlando di Lasso: Missa super quando io penso al martire
  • Julius Röntgen: Meine Seele ist aus dem Frieden vertrieben, Klage-, Anklage und Trostgesang (twee delen uit zijn Motetten)
  • Daan Manneke: Quam dilecta tabernacula
  • Joost Kleppe: To the evening star

 

Met medewerking van Yvonne Peters, traverso.

Béni Csillag

Béni Csillag (1976) begon zijn muzikale opleiding op 6 jarige leeftijd met vioollessen. Na verschillende instrumenten op hoog niveau bespeeld te hebben, begon hij in 1995 aan zijn studie koor-en orkestdirectie aan de Liszt Ferenc Academie in Boedapest. Naast deze hoofdvakken studeerde Béni tevens muziektheorie en schoolmuziek. In 2001 rondde hij zijn studie af. Tijdens zijn studie leidde hij onder andere de opera afdeling met producties van Monteverdi (L’incoronazione di Poppea) en Mozart ( Le Nozze di Figaro). Tevens was hij assistent van Peter Oberfrank waarmee hij samen Puccini’s Il Trittico met het Nationaal Theater in Szeged deed.

In 2003 werd Béni geselecteerd voor de Eric Ericson Masterclass onder leiding van Hartmut Haenchen en Uwe Gronostay. In 2004 assisteerde hij Tonu Kaljuste in Vigevano (Italie) met het World Chamber Choir, een vertakking van het World Youth Choir, waarin hij jarenlang als zanger heeft gefungeerd.

Sinds september 2005 woont Béni in Nederland. In juni 2007 volgde hij opnieuw de Eric Ericson Masterclass met de docenten Simon Halsey en Robert Sund. In 2008 rondde hij met succes zijn Masteropleiding af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. In deze periode was hij ook verbonden aan de Utrechtse Studenten Cantorij.

Naast artistiek leider van het Leiderdorps Kamerkoor is hij mo-menteel ook dirigent van Vocaal Ensemble The Gents en Projectkoor Utrecht. Sinds 2007 treedt Béni regelmatig op als repetitor van Vocaal Ensemble Musa in Utrecht. Vanaf 2011 zal hij aantreden als gastdirigent bij Coqu in Utrecht. Béni is tevens als docent verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Music, when soft voices die

Er is geen land in Europa waar het zingen in een koor een grotere traditie en verspreiding kent dan Engeland. In samenhang daarmee is in Engeland door de eeuwen heen bijzonder veel gecomponeerd voor koor, wat het mogelijk maakt om koorprogramma’s van grote schoonheid samen te stellen.

Met het programma Music, when soft voices die brengt Coqu een ode aan de rijke Engelse koortraditie. Een programma met romantische Engelse koormuziek, over muziek en stilte, leven en dood, bloeien en afsterven. De metafoor van de ontluikende knoppen en de verwelkende bloemen voor enerzijds het groeien en floreren van de mens en anderzijds voor zijn aftakeling en het onvermijdelijke afscheid van het leven. Muziek als metafoor voor het leven, stilte als die voor de dood. Getoonzet in onnavolgbaar mooie muziek van Britse componisten uit de late romantiek en de twintigste eeuw: Parry, Vaughan Williams, Holst, Walton, Howells en Britten.

Coqu prijst zich gelukkig met de samenwerking in dit project met Paul de Kok, tevens dirigent van Multiple Voice, een van de vele andere Utrechtse koren (ook Utrecht kent een rijke koortraditie!).

Programma

John Wilbye (1574-1638) – Draw on sweet night

Hubert Parry(1848-1918) – Songs of Farewell 1, 3 en 4

  • 1. My Soul, There Is A Country
  • 3. Never, Weather-Beaten Sail
  • 4. There Is An Old Belief

Gustav Holst(1874-1934) – Nunc dimittis

Ralph Vaughan Williams(1872-1958) – Silence and Music

Benjamin Britten(1913-1976) – Five Flower Songs

  • 1. To Daffodils
  • 2. The Succession of the Four Sweet Months
  • 3. Marsh Flowers4. The Evening Primrose
  • 5. Ballad of Green Broom

William Walton(1902-1983) – Set me as a seal upon thine heart

Herbert Howells(1892-1983) – Requiem (1936)

  • 1. Salvator mundi
  • 2. Psalm 23
  • 3. Requiem aeternam
  • 4. Psalm 121
  • 5. Requiem aeternam
  • 6. I heard a voice from heaven

Concerten

  • Vrijdag 21 jan 2011 (20:15 uur) – Pieterskerk, Utrecht
  • Zaterdag 22 jan 2011 (20:15 uur) –  Oude Kerk, Soest
  • Zaterdag 29 jan 2011 (20:15 uur) – Engelse Kerk, Begeijnhof, Amsterdam